Ponad miesiąc temu (w dniu 18 maja br.) Unia Europejska oraz 7
państw członkowskich (Bułgaria, Dania, Holandia, Malta, Rumunia, Szwecja i
Węgry) ratyfikowało Konwencję z Minamaty w sprawie rtęci. O samej Konwencji pisałem dość dawno temu (posty z dnia 25
października 2013 roku i 15 października 2014 roku). Tym samym spełnił się
warunek zawarty w art. 31 Konwencji – po ratyfikacji przez co najmniej 50
państw, Konwencja w chodzi w życie po 90 dniach od złożenia dokumentów w ONZ,
czyli w dniu 16 sierpnia br.
Na tej stronie można znaleźć wykaz państw które
podpisały/ratyfikowały Konwencję: http://www.mercuryconvention.org/Countries/tabid/3428/language/en-US/Default.aspx.
Dodatkowo, UE przyjęła (długo oczekiwane) rozporządzenie Parlamentu
Europejskiego i Rady (UE) 2017/852 z dnia 17 maja 2017
roku w sprawie rtęci oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1102/2008. Rozporządzenie
zakazuje wywozu i przywozu rtęci, a także stosowania tego pierwiastka w
procesach produkcyjnych. Podmioty gospodarcze nie mogą też produkować ani
wprowadzać do obrotu produktów z dodatkiem rtęci, które nie były produkowane
przed dniem 1 stycznia 2018 roku. Ponadto, od dnia 1 stycznia 2019 roku zakazuje się
stosowania amalgamatu dentystycznego w formie niekapsułkowej (jako wypełnienia plomb)
– to dość istotne, gdyż jak się szacuje w samej Polsce takie wypełnienia zębów
to około 5 – 6 ton rtęci rocznie!
W załączniku II do opisywanego rozporządzenia
wskazano daty wejścia w życie zakazów wywozu/przywozu/wytwarzania produktów z
dodatkiem rtęci – co do zasady jest to termin 31 grudnia 2020 roku. Rzecz
jasna, państwa członkowskie mają ustanowić sankcje za naruszenie przepisów rozporządzenia i jak zwykle „przewidziane
sankcje muszą być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające” (art. 16, podobnie
jak w dyrektywie ramowej o odpadach – Przypadek? Nie sądzę…). Inna sprawa, jak taki
przepis pogodzić z ostatnią nowelizacją k.p.a., gdzie wprowadzono mechanizmy pozwalające
na łagodzenie kar pieniężnych… Przekonamy się już w dniu 1 stycznia 2018 roku, kiedy rozporządzenie zacznie być stosowane.
Polska, jak na razie podpisała Konwencję
(w dniu 24 września 2014 roku), jednak jeszcze jej nie ratyfikowała… Głównym
powodem, jak się wydaje, jest opór środowiska lekarskiego przed całkowitą
rezygnacją z amalgamatu rtęciowego. Innym problemem jest spalanie
węgla brunatnego, który zawiera więcej rtęci niż węgiel kamienny oraz (to nie jest żart!)
przemycanie do Polski termometrów rtęciowych – ich produkcja i sprzedaż jest zabroniona!
Z pewnością należy oczekiwać
kolejnych przepisów dotyczących ograniczania emisji rtęci do atmosfery (czyli
kolejnej dawki obowiązków wobec administracji publicznej)…
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz