niedziela, 29 grudnia 2013

Czy zamówienia publiczne będą wreszcie „zielone”?



Już niedługo minie rok od wejścia w życie ustawy z dnia 14 grudnia 2012 roku o odpadach. W sposób wręcz niezauważalny, umieszczono w niej zapis, który jak się wydaje jest pierwszą podstawą prawną „zielonych zamówień publicznych” (dotychczasowe przepisy, w tym również ustawa – prawo zamówień publicznych, nie wskazywały wprost na obowiązek uwzględniania kwestii środowiskowych. Można by więc skakać do góry z radości, ale czy na pewno?
Stosownie do treści art. 19  ust. 2 ustawy o odpadach: Jednostki sektora finansów publicznych stosują kryteria ponownego użycia lub przygotowania do ponownego użycia odpadów przy udzielaniu zamówień publicznych, o ile ponowne użycie lub przygotowanie do ponownego użycia odpadów jest możliwe.
Czyli tłumacząc z języka prawniczego na język polski :), obowiązek jest, ale mogą zaistnieć „obiektywne trudności”… Chociaż, biorąc pod uwagę fakt, iż część jednostek sektora finansów publicznych to jednocześnie organy ochrony środowiska, nie powinno być wymówek!
Co prawda, na mocy art. 91 ustawy – prawo zamówień publicznych, jedynym obligatoryjnym kryterium jest cena, a pozostałe kryteria stanowią otwarty katalog, to trzeba pamiętać, że odzysk/recykling oznacza zmniejszenie kosztów danego wyrobu…

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz