Już niedługo minie rok od
wejścia w życie ustawy z dnia 14 grudnia 2012 roku o odpadach. W sposób wręcz niezauważalny, umieszczono w niej zapis, który jak
się wydaje jest pierwszą podstawą prawną „zielonych zamówień publicznych” (dotychczasowe
przepisy, w tym również ustawa – prawo zamówień publicznych, nie wskazywały
wprost na obowiązek uwzględniania kwestii środowiskowych. Można by więc skakać
do góry z radości, ale czy na pewno?
Stosownie do treści art. 19 ust. 2 ustawy o odpadach: Jednostki sektora finansów publicznych stosują kryteria
ponownego użycia lub przygotowania do ponownego użycia odpadów przy udzielaniu
zamówień publicznych, o ile ponowne użycie lub przygotowanie do
ponownego użycia odpadów jest możliwe.
Czyli tłumacząc z języka
prawniczego na język polski :), obowiązek jest, ale mogą zaistnieć „obiektywne
trudności”… Chociaż, biorąc pod uwagę fakt, iż część jednostek sektora finansów publicznych to jednocześnie
organy ochrony środowiska, nie powinno być wymówek!
Co prawda, na mocy art. 91
ustawy – prawo zamówień publicznych, jedynym obligatoryjnym kryterium jest
cena, a pozostałe kryteria stanowią otwarty katalog, to trzeba pamiętać, że
odzysk/recykling oznacza zmniejszenie kosztów danego wyrobu…
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz