Prezydent RP Andrzej Duda podpisał
tydzień temu ustawę z dnia 24 lipca 2015 roku o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw, tym samym
zyskując pierwsze punkty w dziedzinie ekologii. Dlaczego?
Wspomniana nowelizacja ustawy z dnia 6
grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym (dalej jako u.p.a.) wprowadziła zamknięty katalog
systemów uznawanych za prowadzące do osiągnięcia celów dotyczących ochrony
środowiska lub podwyższenia efektywności energetycznej. Wdrożenie tych systemów
pozwala na zastosowanie zwolnień z opodatkowania akcyzą wyrobów węglowych i gazowych. Dodany ww. nowelizacją art. 31c
u.p.a. ma na celu doprecyzowanie pojęcia systemu
prowadzącego do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub
podwyższenia efektywności energetycznej, w związku z licznymi wątpliwościami
interpretacyjnymi. Dlaczego takie zmiany? Po to, aby nasz przemysł inwestował w czystsze
technologie!!!
Za system prowadzący do osiągania celów
dotyczących ochrony środowiska lub podwyższenia efektywności
energetycznej uznaje się od teraz:
1) Europejski
System Handlu Emisjami zgodny z ustawą z dnia 12 czerwca
2015 roku o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów;
2) system
EMAS, o którym mowa w ustawie z dnia 15 lipca 2011 roku o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS);
3) uzyskiwanie
i umarzanie świadectw efektywności energetycznej, o
których mowa w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 roku o efektywności
energetycznej przez podmioty zobowiązane obowiązane na podstawie tej ustawy do uzyskania i
przedstawienia do umorzenia świadectw efektywności
energetycznej lub uiszczenia w zamian opłaty zastępczej;
4) system
zarządzania środowiskowego potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 14001:2004;
5) system
zarządzania energią potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie
jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 50001:2011.
Ponadto, pozostały w mocy przepisy u.p.a. zwalniające z
akcyzy energię elektryczną wytwarzaną z odnawialnych źródeł energii, zużycie energii elektrycznej w
procesie produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu (kogeneracji), zużycie
do celów żeglugi (włączając rejsy rybackie), energii elektrycznej wytwarzanej
na statku oraz zużycie wyrobów gazowych i energetycznych dla celów żeglugi (transport
śródlądowy i morski jest mniej uciążliwy dla środowiska niż transport kołowy)…
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz