Mamy grudzień, a więc „sezon grzewczy”
rozpoczęty (jak twierdzą amatorzy mocniejszych trunków). Zaskakujące, ale
konsumpcja alkoholu może mieć czasami niezamierzone, pozytywne efekty dla
środowiska naturalnego.
Tak przynajmniej wynika z wyroku Trybunału
Sprawiedliwości UE z dnia 12 listopada 2015 roku (sprawa C – 198/14 Valev
Visnapuu v. Kihlakunnansyyttäjä, Suomen
valtio – Tullihallitus), jaki zapadł na kanwie sporu pomiędzy obywatelem Finlandii prowadzącym sprzedaż wysyłkową
alkoholu przez Internet a prokuratorem okręgowym (Kihlakunnansyyttäjä – język plącze się nawet na trzeźwo!) odnośnie
naruszenia przepisów dotyczących w szczególności podatku akcyzowego od
niektórych opakowań napojów i sprzedaży detalicznej napojów alkoholowych.
Trzeba bowiem wiedzieć, że z wyłączeniem wyjątków przewidzianych w art.
14 ustawy Nr 1143/1994 dotyczącej alkoholu (alkoholi
laki 1143/1994) państwowa spółka sprzedaży alkoholu Alko Oy posiada monopol na sprzedaż detaliczną napojów
alkoholowych! U nas byłoby to nie do pomyślenia! Jak to, nie każdy może
sprzedawać? Toż to zamach na wolność gospodarczą itp. A jednak! Finowie nie
skarżą się na opresyjne państwo i kupują (bynajmniej nie wylewając za kołnierz,
podobnie zresztą jak my)…
Rozstrzygając kwestię zapłaty podatku, Trybunał Sprawiedliwości UE, niejako przy okazji wziął pod uwagę zagadnienia ochrony środowiska (gospodarki opakowaniami).
Rozstrzygając kwestię zapłaty podatku, Trybunał Sprawiedliwości UE, niejako przy okazji wziął pod uwagę zagadnienia ochrony środowiska (gospodarki opakowaniami).
Zgodnie z art. 5 ustawy Nr
1037/2004 o podatku akcyzowym od niektórych opakowań napojów (eräiden juomapakkausten valmisteverosta
annettu laki 1037/2004), podatek ten wynosi 51 eurocentów od litra
opakowanego produktu. Natomiast art. 6 cyt. ustawy zwalnia z akcyzy między innymi opakowania napojów włączone do tzw. operacyjnego systemu
zwrotu, czyli systemu kaucji, w którym opakowujący lub importer napojów –
działając samodzielnie lub w sposób przewidziany w ustawie Nr 1072/1993 o odpadach (jätelaki 1072/1993) – zapewnia ponowne wykorzystanie lub recykling opakowań
napojów w ten sposób, że dane opakowanie zostaje ponownie napełnione lub
poddane recyklingowi.
Trybunał Sprawiedliwości w Luksemburgu wielokrotnie orzekał o tym, że art. 5
dyrektywy 94/62/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 1994 roku w sprawie opakowań i odpadów
opakowaniowych nie dokonuje wyczerpującej harmonizacji systemów krajowych mających na
celu wspieranie wielokrotnego użytku opakowań. Oznacza to, że państwa
członkowskie UE mają pewną swobodę w stosowaniu środków prawnych służących
minimalizacji wytwarzania odpadów opakowaniowych!
Dlatego, w przedmiotowej sprawie Trybunał orzekł, że
przepisy prawa wspólnotowego nie
sprzeciwiają się one przepisom państwa członkowskiego, takim jak będące
przedmiotem postępowania głównego, które ustanawiają podatek akcyzowy od
niektórych opakowań napojów, ale przewidują zwolnienie w wypadku włączenia tych
opakowań do operacyjnego systemu zwrotu.
Dlatego
też, Finlandia nadal może nakładać podatek akcyzowy na butelki i puszki z „rozweselającą” zawartością, a przy tym chronić środowisko. Musimy bowiem
mieć na uwadze, że odpady opakowaniowe stanowią ok. 20% masy i ok. 40% objętości
odpadów komunalnych, z których większość trafia do spalarni odpadów lub na składowiska! Wedle
oficjalnych szacunków Komisji Europejskiej, każdy mieszkaniec UE zużywa 14 ton
zasobów naturalnych i wytwarza 5 ton odpadów…
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz