Tak jak obiecywałem, wpis na temat nowego Prawa wodnego.
Nowości i niespodzianek (nie zawsze w pozytywnym tego
słowa znaczeniu) jest sporo. Na samym początku warto zauważyć, że część
przepisów to powtórzenie, ewentualnie przeredagowanie przepisów poprzedniej
ustawy, zwykle po to, aby poprawić spójność i przejrzystość nowej ustawy, co i
tak jest trudne ze względu na jej objętość…
Dziś kilka zdań na temat zmian istotnych dla tych, którzy
muszą uzyskiwać pozwolenia wodnoprawne, jeżeli prowadzą działalność gospodarczą
(ustawodawca posługuje się pojęciem zakładu…) lub zamierzają rozpocząć jakąś
inwestycję budowlaną.
Zupełną nowością jest instytucja przyrzeczenia wydania pozwolenia
wodnoprawnego (art. 412 ustawy z dnia 20 lipca 2017 roku – Prawo wodne, dalej jako
p.w.). Zakład zamierzający prowadzić działalność wymagającą
pozwolenia wodnoprawnego może się ubiegać o przyrzeczenie wydania pozwolenia. W tym miejscu trzeba wyjaśnić pojęcie zakładu – nie jest to
bynajmniej zakład w rozumieniu ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku – Prawo
ochrony środowiska (jedna lub kilka instalacji). Pojęcie to, w nowej ustawie
jest znacznie szersze – art. 16 pkt 73 p.w. wskazuje na podmioty
korzystające z wód w ramach usług wodnych, wykonujące urządzenia wodne lub
wykonujące inne działania wymagające zgody wodnoprawnej, a więc również
przedsięwzięcia budowlane.
Takiego przyrzeczenia może udzielić, w drodze decyzji,
organ właściwy w sprawie zgód wodnoprawnych, przy czym
stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące wydawania pozwoleń wodnoprawnych.
Okres ważności przyrzeczenia wynosi co najmniej rok, a w tym okresie właściwy organ nie może odmówić wydania pozwolenia
wodnoprawnego, chyba że zachodzą przesłanki, o których mowa w art. 399 p.w (np.
narusza wymagania
ochrony zdrowia ludzi, środowiska, ochrony przyrody i dóbr kultury wpisanych do
rejestru zabytków).
Przyrzeczenie (promesa) wydania decyzji administracyjnej
to swego rodzaju zobowiązanie organu administracji do wydania pozytywnej
decyzji pod warunkiem spełnienia określonych warunków przez osobę ubiegającą
się o jej wydanie, jak stwierdził Sąd Najwyższy w uchwale z dnia 28 września
1991 roku (sygn. akt III CZP 33/90), podobny pogląd reprezentują przedstawiciele
nauk prawnych! Uzyskanie przyrzeczenia stwarza dla inwestora stan swego rodzaju
stabilności i pozwala podjąć działania przygotowawcze w ramach planowanej
inwestycji. Przykładem takiego przyrzeczenia może być promesa zaszeregowania obiektu hotelarskiego do
odpowiedniego rodzaju i kategorii (przedsiębiorca może zająć się w międzyczasie
promocją hotelu, zanim uzyska właściwe zezwolenie…).
Kolejną nowością jest brak pozwolenia na wspólne
korzystanie z wód – art. 130 poprzedniej ustawy z dnia 18 lipca 2001 roku – Prawo wodne, przewidywał możliwość wystąpienia z
wnioskiem o pozwolenie przez kilka podmiotów, przy czym wskazywały jeden z
nich jako zakład główny. W nowym p.w. brak obecnie odpowiednika tego przepisu, co ciekawe brak
również odniesienia w uzasadnieniu do projektu ustawy (!). Najwidoczniej ustawodawca
chciał, aby każdy indywidualnie występował o pozwolenie…
Nowością jest również drobna zmiana dotycząca przejścia pozwolenia
wodnoprawnego na następcę prawnego (np. na spółkę przejmującą podmiot). Następca
prawny przejmował prawa i obowiązki wynikające z pozwolenia, aczkolwiek art. 134 uchylonej ustawy z 2001 roku odsyłał
w dwóch przypadkach do przepisów ustawy – Prawo ochrony środowiska (donośnie konieczności
zmiany oznaczenia prowadzącego instalację). Obecnie, art. 411 p.w. stanowi, że następca prawny zakładu, który uzyskał pozwolenie wodnoprawne, przejmuje
prawa i obowiązki wynikające z tego pozwolenia, natomiast właściwy organ potwierdza,
w drodze decyzji wydawanej na wniosek następcy prawnego, przejęcie przez tego następcę
prawnego praw i obowiązków wynikających z tego pozwolenia.
Praktyka dnia codziennego pokaże,
jak funkcjonują nowe rozwiązania prawne. Natomiast w najbliższym czasie postaram się przybliżyć kolejne rozwiązania
zawarte w nowym Prawie wodnym…
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz