sobota, 4 stycznia 2014

Opakowania na nowych zasadach, ale czy lepszych?



Podczas gdy wszyscy witaliśmy Nowy Rok, weszła w życie ustawa z dnia 13 czerwca 2013 roku o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi, która zastępuje  poprzednią ustawę z dnia 11 maja 2001 roku o opakowaniach i odpadach opakowaniowych (nawiasem mówiąc, niedoskonałą i dość lakoniczną…). W „Rzepie” ukazał się już artykuł na ten temat: http://prawo.rp.pl/artykul/758391,1075314-Recykling--producenci-napojow-w-puszkach-pod-nadzorem-marszalkow.html, który polecam…
Zapowiadanym celem nowej ustawy jest likwidacja szarej strefy na rynku opakowań oraz zwiększenie poziomu recyklingu/odzysku odpadów opakowaniowych. Czy jest to istotne dla środowiska naturalnego? Oczywiście, że tak!
W Polsce co roku wprowadza się na rynek około 4 mln ton opakowań (z czego tylko część jest poddawana odzyskowi lub recyklingowi). Szacuje się, że różnego rodzaju kartony, torby, butelki, puszki i słoiki mogą stanowić nawet 60% zawartości europejskich składowisk odpadów! Spora ich część to opakowania po substancjach niebezpiecznych, tak więc w naszym wspólnym interesie (zdrowie…) jest prawidłowe zagospodarowanie takich odpadów.
Nowa ustawa kładzie nacisk na edukację ekologiczną, finansowaną za pomocą „opłat ekologicznych” (vide post z dnia 28 czerwca 2013 roku). Opłata produktowa obciąży więc tych przedsiębiorców i organizacje odzysku, którzy nie wywiążą się z obowiązku osiągnięcia wymaganych poziomów odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych. Będzie przeznaczona na finansowanie przedsięwzięć służących rozbudowie systemu odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych.
Z kolei wprowadzający produkty w opakowaniach będzie zobowiązany do finansowania kampanii edukacyjnych w wysokości co najmniej 2% wartości opakowań wprowadzonych do obrotu w poprzednim roku, natomiast organizacja odzysku opakowań ma przeznaczać na działania edukacyjne minimum 5% swoich przychodów.
Pewnym novum jest wykaz wyrobów które uznaje się albo nie uznaje się za opakowanie (rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 22 października 2013 roku w sprawie przykładowego wykazu wyrobów, które uznaje się albo nie uznaje się za opakowania oraz dyrektywa Komisji 2013/2/UE z dnia 7 lutego 2013 roku zmieniająca załącznik I do dyrektywy 94/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych), który będzie niezwykle pomocny dla przedsiębiorców oraz urzędników nadzorujących realizację obowiązków wynikających z nowej ustawy.
Ważną kwestią jest także doprecyzowanie wielu pojęć (poprzednia ustawa miała 11 stron, obecna liczy aż 50). Przede wszystkim określono, kto jest uznawany za wprowadzającego opakowania, zdefiniowano też eksport i import opakowań, publiczne kampanie edukacyjne, rozszerzono zakres podmiotowy ustawy (poprzednia ustawa obejmowała tylko producentów, importerów i dokonujących wewnątrzwspólnotowego nabycia opakowań). Doprecyzowano zakres obowiązków ewidencyjnych przedsiębiorców. Nowa ustawa kładzie również większy nacisk na problem ilości i szkodliwości dla środowiska materiałów i substancji zawartych w opakowaniach i odpadach opakowaniowych.
Teoretycznie, wszystko powinno być w porządku. Diabeł tkwi jednak w szczegółach…
Takim szczegółem może być rejestr przedsiębiorców gospodarujących opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Zgodnie z ustawą z dnia 14 grudnia 2012 roku o odpadach, rejestr ma być gotowy do dnia 23 stycznia 2016 roku, pod warunkiem, że nie zabraknie środków budżetowych na jego stworzenie… Czas pokaże, czy Polska stworzy prawidłowo działający system gospodarowania odpadami w tym również opakowaniowymi, jak na razie efekty „rewolucji śmieciowej” dają podstawy do obaw – tam też miało być „dobrze”!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz