piątek, 17 października 2014

Recykling środków transportu. Skarga Komisji Europejskiej na polski system złomowania samochodów, nowe rozporządzenie Parlamentu Europejskiego w sprawie recyklingu statków morskich…


Polska źle wdrożyła przepisy dyrektywy 2000/53/WE w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji?
Tak twierdzi Komisja Europejska, która skierowała sprawę do Trybunału Sprawiedliwości. Jej zdaniem w polskiej ustawie z 2005 roku brakuje przepisów zobowiązujących do zbiórki zużytych części zamiennych, które muszą być poddane recyklingowi. Nasza ustawa przewiduje jedynie wymontowanie z pojazdów wycofanych z eksploatacji przedmiotów wyposażenia i części nadających się do ponownego użycia.  Komisja wskazywała nieprawidłowości już w 2009 roku. Polska obiecała wprowadzić odpowiednie przepisy w zeszłym roku, jednak do tej pory nie uchwalono – w sierpniu br. wstrzymano prace nad projektem nowelizacji ww. ustawy, który nakłada na prowadzącego stację demontażu obowiązek przyjęcia zużytych części samochodów osobowych, usuniętych w trakcie naprawy. Po drugiej stronie Atlantyku (m.in. stan Maine) producenci samochodów są zobowiązani do ponoszenia kosztów zbiórki i recyklingu części zawierających rtęć…
Taki zapis jest o tyle ważny, że części samochodowe, będące źródłem zanieczyszczeń metalami ciężkimi, niejednokrotnie trafiają do lasów, jezior albo na składowiska odpadów komunalnych! Zgodnie z ww. dyrektywą (docelowo) ponowne użycie i odzysk powinny  obejmować co najmniej 95 proc. średniej masy pojazdu w skali roku.
Warto też przypomnieć, że kontrola NIK prowadzona od września 2012 roku do marca 2013 roku zakończyła się... negatywną oceną funkcjonowania systemu gospodarowania pojazdami wycofanymi z eksploatacji!!! Zdaniem Izby, system ten nie gwarantuje realizacji głównego celu ustawy o recyklingu pojazdów, czyli zminimalizowania negatywnego wpływu na środowisko pojazdów wycofanych z eksploatacji przy założeniu, że wszystkie te pojazdy będą przekazywane wyłącznie do profesjonalnych stacji demontażu lub punktów zbierania pojazdów. Co na to Minister Środowiska? Szara strefa (w tym osławione „dziuple”) ma się dobrze…

Fot. Bill Shrout. Wikimedia Commons.

Nowa regulacja dziedzinie gospodarki odpadami – recykling statków!
Co prawda nasz przemysł stoczniowy i rybacki praktycznie nie istnieje, ale może znajdzie się ktoś chętny aby prowadzić złomowisko okrętów. Byle nie tak jak w Bangladeszu – tam „rozbiórką zajmują się niewykwalifikowani ubodzy mieszkańcy portów (o BHP i ochronie środowiska nie ma tam mowy!). Kto pamięta aferę z holenderskim statkiem s/s Rotterdam przyholowanym do Portu Północnego w Gdańsku w lutym 2006 roku, w celu przeprowadzenia remontu polegającego m.in. na usunięciu jego elementów azbestowych? Sprawa zakończyła się wyrokiem NSA z 2009 roku i porażką armatora.
W dniu 31 grudnia 2018 roku zacznie obowiązywać rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 1257/2013 z dnia 20 listopada 2013 roku  w sprawie recyklingu statków oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1013/2006 i dyrektywę 2009/16/WE. Jego podstawowe założenie to zwiększenie bezpieczeństwa, ochrony zdrowia ludzkiego i środowiska morskiego Unii na każdym etapie cyklu życia statku, w szczególności dla zapewnienia, aby niebezpieczne odpady z takiego recyklingu statków podlegały racjonalnemu ekologicznie gospodarowaniu.
Regulacja obejmie również statki morskie z państw trzecich, wpływające do UE (a więc także „tanie bandery”). Rozbiórka okrętów będzie się odbywać w specjalnych zakładach (głównie stoczniach), ze szczególnym uwzględnieniem materiałów niebezpiecznych. zakład recyklingu statków musi spełnić następujące wymogi, zgodnie z odpowiednimi postanowieniami konwencji z Hongkongu i z uwzględnieniem odpowiednich wytycznych IMO, Międzynarodowej Organizacji Pracy (ILO), konwencji bazylejskiej i Konwencji sztokholmskiej w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych oraz innych wytycznych międzynarodowych.
Cóż, pożyjemy zobaczymy…

Fot. Stéphane M. Grueso. Wikimedia Commons.



3 komentarze:

  1. W kwestii uzupełnienia: z ostatnich doniesień prasowych wynika, że KE kwestionuje również system naliczania i poboru opłaty recyklingowej.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jak wynika z doniesień prasowych, opłata recyklingowa w wysokości 500 zł będzie pobierana do dnia 1 stycznia 2017 roku! Tak zakłada projekt nowelizacji ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń