Przepisy flamandzkie
Pierwsza
nowość to dekret rządu flamandzkiego z dnia 13 lutego 2015 roku w sprawie pozwolenia zintegrowanego (będzie obowiązywał od przyszłego roku),
który łączy taką decyzję z pozwoleniem planistycznym
(to takie pozwolenie na budowę i decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania
terenu w jednym!). Jeden i ten sam organ będzie oceniał całokształt danego przedsięwzięcia
– będzie to dotyczyło zarówno autostrad jak i budynków mieszkalnych. Co istotne,
takie pozwolenie będzie ważne bezterminowo (obecnie pozwolenia zintegrowane są ważne
20 lat).
Trzeba
pochwalić taką inicjatywę – ograniczenie biurokracji oraz większy nadzór nad
inwestycjami oddziałującymi na środowisko (jeden organ zamiast kilku prowadzących
spory kompetencyjne jak w Polsce…).
Jeżeli
chodzi o polskie prawo, to jest tylko jedno podobieństwo – nasze pozwolenia zintegrowane
są wydawane również na czas nieokreślony. A reszta… sami wiecie. Urzędów u nas dostatek!
Przepisy
walońskie
Rząd
Walonii przyjął z kolei rozporządzenie z dnia 5 marca br. w sprawie segregacji
odpadów. Dotyczy ono przedsiębiorców i instytucji publicznych, które będą musiały
już od września br. segregować szkło, zużyte baterie czy metalowe opakowania (natomiast
inny akt reguluje problematykę segregacji odpadów komunalnych).
Nasza
ustawa „czystościowa” przewiduje nałożenie obowiązku selektywnego zbierania poszczególnych
rodzajów odpadów (w dniu 1
lutego 2015 roku weszły w życie znowelizowane przepisy, doprecyzowujące zasady
selektywnej zbiórki…). Gminy mogą ponadto postanowić o odbieraniu odpadów
komunalnych od właścicieli nieruchomości niezamieszkałych (czyt. miejsc prowadzenia
działalności gospodarczej). Tutaj mamy remis.
Przepisy
regionu brukselskiego
W dniu 26 marca 2015
roku weszła w życie nowelizacja Dekretu z dnia 5 czerwca 1997 roku o pozwoleniach środowiskowych. Od tej pory, organy wydające takie pozwolenia
mogą nałożyć wymagania w sferze gospodarowania produktami żywnościowymi, które nie
zostały sprzedane, ale termin ich przydatności do spożycia nie minął. Chodzi o
to, aby taką żywność przekazywać organizacjom charytatywnym.
Powody
są dwa: pomoc w walce z głodem na świecie, a także zapobieganie powstawaniu
odpadów w postaci przeterminowanej żywności (która zapycha składowiska
odpadów). Pisałem już w tym roku o odpadach żywnościowych… Przepisy dotyczą
sieci handlowych, których poszczególne jednostki handlowe maja ponad 1000 m2
powierzchni sprzedaży.
W
naszym kraju brak jakichkolwiek uregulowań w tym zakresie.
W piątek 5 czerwca br., klub parlamentarny Zjednoczona Prawica złożył do laski marszałkowskiej projekt ustawy o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności, inspirowany prawem francuskim…
OdpowiedzUsuńProjekt tej ustawy zobowiązuje przedsiębiorców prowadzących sklepy o powierzchni handlowej powyżej 250 m2 do zapobiegania marnowaniu jedzenia i przekazania za darmo niesprzedanych produktów organizacjom charytatywnym. Oprócz wymiaru humanitarnego (pomoc niedożywionym dzieciom), projekt ten ma również wymiar środowiskowy – rocznie marnuje się 9 mln ton żywności, która jako odpady trafia na składowiska…