Teoria…
Strony
postępowań przed naszymi sądami cywilnymi, karnymi czy administracyjnymi
niejednokrotnie oczekują, że sędzia będzie wszechwiedzący i samodzielnie oceni wszelkie dowody, jakie zostaną
przedstawione w danej sprawie. Niestety nie jest to możliwe – żeby tego
dokonać, sędzia, oprócz ukończenia studiów prawniczych i aplikacji ogólnej
(kiedyś sądowej…), musiałby studiować jeszcze na kilkudziesięciu kierunkach
studiów (w tym ścisłych, tak „uwielbianych” przez humanistów, jakimi są
prawnicy)!
Dlatego
też, stworzono instytucję biegłych sądowych (pomijam fakt, że brakuje biegłych w wielu dziedzinach, a wielu spośród wpisanych na listę nie przykłada się do
pracy, co wynika m.in. z niskich wynagrodzeń)… W postępowaniu przed sądami
administracyjnymi, stosuje się przepisy Kodeksu postępowania cywilnego o
postępowaniu dowodowym, które stanowią pełniejszą regulację w porównaniu do
przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego…
Co to
oznacza?
Zgodnie
z art. 106 ustawy – prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi
(p.ps.a.), sąd może przeprowadzić dowody uzupełniające z dokumentów, jeżeli
jest to niezbędne do wyjaśnienia wątpliwości i nie przedłuży postępowania,
natomiast fakty powszechnie znane bierze pod uwagę nawet bez powołania się
przez strony. Tak w skrócie…
Jak podkreślają komentatorzy, celem postępowania
dowodowego przeprowadzanego przed sądem administracyjnym nie jest ustalenie stanu faktycznego sprawy,
lecz ocena, czy właściwe organy ustaliły stan faktyczny danej sprawy zgodnie z
regułami obowiązującymi w procedurze administracyjnej. Art. 106 § 3 p.p.s.a.
nie daje podstaw, by żądać przeprowadzenia przed sądem administracyjnym
postępowania dowodowego wskazującego na istnienie nowych okoliczności
faktycznych, których strona nie podniosła w toku postępowania przed organem
administracji. Postępowanie dowodowe przed sądem administracyjnym ma charakter uzupełniający!
… i praktyka
Jakie znaczenie ma to w postępowaniach dotyczących
ochrony środowiska? Ogromne! Za przykład może służyć chociażby wyrok
Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 28 sierpnia 2014 roku (sygn. akt II OSK 495/13). Zdaniem składu
orzekającego: sąd nie może samodzielnie
dokonywać oceny treści raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko,
gdyż wymaga to wiedzy specjalistycznej. Ocena sądu odnośnie raportu dotyczyć
może tylko tego, czy raport jest kompletny i spójny, czy spełnia wymagania
ustawowe.
Cóż, postępowanie sądowoadministracyjne jest bardzo sformalizowane…
Cóż, postępowanie sądowoadministracyjne jest bardzo sformalizowane…
W wyroku z dnia 1 marca 2013 roku
(sygn.
akt II OSK 2105/11), NSA podkreślił, że ocena
sądu odnośnie raportu dotyczyć może tylko tego, czy raport jest kompletny i
spójny, czyli spełnia ustawowe wymagania co do jego zawartości w rozumieniu
dyspozycji art. 66 ustawy z 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale
społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Warto również zwrócić uwagę na ogromne znaczenie tezy wyroku NSA z dnia 11 lipca 2013 roku (sygn. akt II OSK 639/13): Raport w postępowaniu o środowiskowe uwarunkowania zgody na realizację przedsięwzięcia jest dowodem prywatnym, lecz o szczególnej mocy dowodowej. Jego szczególny charakter wynika w szczególności z kompleksowej oceny przedsięwzięcia i analizy aspektów technologicznych, prawnych, organizacyjnych i logistycznych jego funkcjonowania w powiązaniu ze sobą.
Warto również zwrócić uwagę na ogromne znaczenie tezy wyroku NSA z dnia 11 lipca 2013 roku (sygn. akt II OSK 639/13): Raport w postępowaniu o środowiskowe uwarunkowania zgody na realizację przedsięwzięcia jest dowodem prywatnym, lecz o szczególnej mocy dowodowej. Jego szczególny charakter wynika w szczególności z kompleksowej oceny przedsięwzięcia i analizy aspektów technologicznych, prawnych, organizacyjnych i logistycznych jego funkcjonowania w powiązaniu ze sobą.
Jak widać, sądy administracyjne
są mocno ograniczone jeśli chodzi o swobodę orzekania. Sędziowie sądów
administracyjnych (podobnie jak sędziowie sądów powszechnych) w sprawowaniu swojego urzędu są niezawiśli i podlegają tylko Konstytucji oraz
ustawom, a sam sąd rozstrzyga w granicach danej sprawy nie będąc jednak związany
zarzutami i wnioskami skargi oraz powołaną podstawą prawną ale…
NSA w wyroku z dnia 17 marca 2011 roku (sygn. akt I OSK 1980/10) zaakcentował uznaną powszechnie (w orzecznictwie i piśmiennictwie) zasadę, wedle której: Sąd, na skutek zaskarżenia aktu lub czynności (bezczynności) organu administracji publicznej, nie przejmuje sprawy administracyjnej do końcowego załatwienia, lecz ma jedynie skontrolować (ocenić) działalność tego organu. Sąd administracyjny nie zastępuje organu administracji publicznej i nie rozstrzyga sprawy administracyjnej. NSA wydał co najmniej kilkadziesiąt podobnych wyroków…
NSA w wyroku z dnia 17 marca 2011 roku (sygn. akt I OSK 1980/10) zaakcentował uznaną powszechnie (w orzecznictwie i piśmiennictwie) zasadę, wedle której: Sąd, na skutek zaskarżenia aktu lub czynności (bezczynności) organu administracji publicznej, nie przejmuje sprawy administracyjnej do końcowego załatwienia, lecz ma jedynie skontrolować (ocenić) działalność tego organu. Sąd administracyjny nie zastępuje organu administracji publicznej i nie rozstrzyga sprawy administracyjnej. NSA wydał co najmniej kilkadziesiąt podobnych wyroków…
Dlatego, kwestionując zasadność
danej inwestycji, jako szkodliwej dla środowiska, już na etapie
postępowania administracyjnego przed organem I instancji należy zadbać o swoje
prawa (strony/uczestnika postępowania/wnioskodawcy w ramach procedury składania uwag i
wniosków w postępowaniu wymagającym udziału społeczeństwa), gdyż jak mawiali Rzymianie: Neglegentia
culpa est!
Jako uzupełnienie, wyrok NSA z dnia 11 maja 2015 roku (sygn. akt II OSK 2313/13) - zdaniem sądu, raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, chociaż jest dokumentem prywatnym oraz opracowanym przez osoby posiadające wiadomości specjalne, to musi być jednak kompleksowy, spójny i rzetelny. Nic dodać, nic ująć!
OdpowiedzUsuń