sobota, 12 kwietnia 2014

Art. 32 ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi – zbędny przepis.



Nowa ustawa „opakowaniowa” miała podobno polepszyć funkcjonowanie polskiego rynku opakowań… Jak pisałem w poście z dnia 4 stycznia br., ustawa ma pewne zalety, ale nie brak jej wad. Poza oczywistą niedogodnością, jaką jest brak rozporządzeń wykonawczych, można wskazać na szereg zapisów budzących wątpliwości... Osobiście wybrałem art. 32. Dlaczego? Wyjaśnienie poniżej.
Przepis ten stanowi, że: Organizacja odzysku opakowań jest obowiązana zachować w tajemnicy wszelkie dane przekazane jej przez wprowadzającego produkty w opakowaniach, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej. Przyjrzyjmy się bliżej…
Na sam początek art. 11 ust. 4 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 roku o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, definiujący tajemnicę przedsiębiorstwa jako nieujawnione do wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności.
Do tego dorzućmy art. 1 rozporządzenia Komisji nr 772/2004/WE w sprawie transferu technologii, zawierające definicję pojęcia know-how, które można utożsamiać z pojęciem tajemnicy przedsiębiorstwa: zespół nieopatentowanych, praktycznych informacji, powstały w wyniku doświadczenia lub badań, który jest poufny, istotny i zidentyfikowany, a także art. 721 k.c. zgodnie z którym: Jeżeli w toku negocjacji strona udostępniła informacje z zastrzeżeniem poufności, druga strona jest obowiązana do nieujawniania i nieprzekazywania ich innym osobom oraz do niewykorzystywania tych informacji dla własnych celów, chyba że strony uzgodniły inaczej. Tak więc kodeks cywilny chroni m.in. tajemnicę przedsiębiorstwa, ale oprócz tego chroni również inne informacje nieposiadające statusu tajemnicy przedsiębiorstwa, które nie posiadają wartości majątkowej.
O licznych przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2000 roku – prawo własności przemysłowej nie będę się już rozpisywał…
Powyższą „miksturę” zmieszajmy z art. 45 ust. 3 i 4 ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi – możliwością powierzenia obowiązku sprawozdawczego organizacji odzysku opakowań. Przedsiębiorca, który powierza takiej organizacji sporządzenie rocznego sprawozdania, musi jej przekazać wszelkie dane, które organizacja przekaże później właściwemu marszałkowi województwa…
Na domiar tego wszystkiego, art. 16 i 18 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko nie wyłączają możliwości uzyskania informacji o przedsiębiorcach gospodarujących opakowaniami (odpadami opakowaniowymi)…
Co otrzymujemy po zmieszaniu składników? Bełkot! Szeroko rozumiane prawo cywilne w wystarczający sposób chroni informacje poufne, natomiast przepisy prawa administracyjnego i tak zmuszają przedsiębiorców do ujawniania danych, w określonych sytuacjach.
Art. 32 ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi jest zbędny. Sama organizacja odzysku opakowań, która jest przedsiębiorcą (może funkcjonować tylko jako spółka akcyjna) jest zobowiązana z mocy prawa do ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa i innych informacji poufnych. Najciekawsze, że odpowiednik tego przepisu – art. 61 ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (też niedoskonały, jak wskazał prof. Marek Górski w komentarzu do ustawy) zastrzega, że obowiązek zachowania tajemnicy nie dotyczy obowiązków informacyjnych wynikających z ustawy…

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz