środa, 25 stycznia 2017

VAT a części ze szrotów – szansa na zmniejszenie „szarej strefy” recyklingu pojazdów?



Pozornie brak związku z ochroną środowiska… ale tylko pozornie.
Trybunał Sprawiedliwości UE w wyroku z dnia 18 stycznia 2017 roku (sprawa C‑471/15 Sjelle Autogenbrug I/S v. Skatteministeriet) orzekł, że artykuł 311 ust. 1 pkt 1 dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 roku w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej należy interpretować w ten sposób, że części używane pochodzące z pojazdu samochodowego wycofanego z eksploatacji, nabytego przez przedsiębiorstwo zajmujące się recyklingiem samochodowym od osoby fizycznej i przeznaczone do odsprzedaży jako części zamienne stanowią „towary używane” w rozumieniu tego przepisu, w związku z czym dostawy tego rodzaju części dokonane przez podatnika – pośrednika są objęte zakresem zastosowania tzw. procedury marży.
O co tak naprawdę chodzi? Artykuł 315 ww. dyrektywy stanowi, że podstawę opodatkowania dostaw towarów używanych, stanowi marża uzyskana przez podatnika – pośrednika pomniejszona o kwotę VAT odnoszącą się do samej marży. Marża uzyskana przez podatnika – pośrednika jest równa różnicy między określoną przez podatnika pośrednika ceną sprzedaży towaru a ceną nabycia. Jest to bardzo korzystne  rozwiązanie dla podatników. W skrócie, stacje demontażu pojazdów płacą podatek tylko od różnicy w cenie.
Zbliżoną definicję towarów używanych zawiera także art. 120 ust.1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, tyle, że polskie sądy prezentowały do tej pory przeciwne stanowisko niż to zawarte w wyroku Trybunału!
Wyrok dotyczy trwającego od 2010 roku sporu pomiędzy duńskim przedsiębiorstwem prowadzącym recykling pojazdów wycofanych z eksploatacji a duńskimi organami podatkowymi.
Zezłomowanie pojazdu wycofanego z eksploatacji w Danii wiąże się z uprawnieniem do dopłaty za złomowanie, wypłacanej przez ministerstwo ochrony środowiska na rzecz ostatniego właściciela pojazdu wpisanego do krajowej ewidencji pojazdów. Od roku 2014 pozyskiwanie dopłat za złomowanie ciążyło na właścicielach pojazdów, a nie na Sjelle Autogenbrug I/S (spółka jawna).
Zarówno organy podatkowe niższego stopnia jak również Skatteministeriet (minister do spraw podatków i akcyzy) kwestionowały możliwość stosowania procedury opodatkowania marży do odsprzedaży części zamiennych pochodzących z demontowanych pojazdów. Trybunał rozstrzygnął na korzyść duńskiej spółki, co zapewne przełoży się na praktykę naszego rodzimego fiskusa (oby!).
Przedstawiciele branży recyklingowej w Polsce wyrażają nadzieję, że dzięki takiej interpretacji części pochodzące z legalnego demontażu pojazdów będą tańsze, a tym samym zostanie ograniczona „szara strefa” w tym sektorze, która jest ogromna – już w 2009 roku NIK alarmowała, że ok. 85 % rynku to właśnie ta „szara strefa”, która narusza nie tylko przepisy podatkowe ale również rozmaite przepisy o ochronie środowiska: http://www.gdansk.wios.gov.pl/wios/aktualnosci/54-aktualnosci-publikowane-w-2016-roku/400-demontaz-pojazdow-wycofanych-z-eksploatacji.html.
Szacuje się, że co roku w Polsce z użytku wycofuje się ponad milion pojazdów, natomiast do legalnego recyklingu trafia tylko co trzeci pojazd!!! Nielegalny recykling oznacza wyrzucanie starych opon do lasów, wylewanie przepracowanego oleju do rzek, kanalizacji ściekowej lub wprost do gleby, a także ulatnianie się substancji chłodniczych do atmosfery.
Każdy sposób jest dobry, by ograniczyć demontaż pojazdów „domowymi sposobami”…

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz