Pozornie brak związku z ochroną środowiska… ale
tylko pozornie.
Trybunał
Sprawiedliwości UE w wyroku z dnia 18 stycznia 2017 roku (sprawa C‑471/15 Sjelle Autogenbrug I/S v.
Skatteministeriet) orzekł, że artykuł 311 ust. 1
pkt 1 dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 roku
w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej należy
interpretować w ten sposób, że części używane pochodzące z pojazdu
samochodowego wycofanego z eksploatacji, nabytego przez przedsiębiorstwo
zajmujące się recyklingiem samochodowym od osoby fizycznej i przeznaczone
do odsprzedaży jako części zamienne stanowią „towary używane” w rozumieniu
tego przepisu, w związku z czym dostawy tego rodzaju części dokonane
przez podatnika – pośrednika są objęte zakresem zastosowania tzw. procedury
marży.
O co tak naprawdę chodzi? Artykuł 315 ww. dyrektywy stanowi, że podstawę
opodatkowania dostaw towarów używanych, stanowi marża uzyskana przez podatnika –
pośrednika pomniejszona o kwotę VAT odnoszącą się do samej marży. Marża
uzyskana przez podatnika – pośrednika jest równa różnicy między określoną przez
podatnika – pośrednika ceną sprzedaży towaru a ceną nabycia. Jest to bardzo
korzystne rozwiązanie dla podatników. W
skrócie, stacje demontażu pojazdów płacą podatek tylko od różnicy w cenie.
Zbliżoną definicję
towarów używanych zawiera także art. 120 ust.1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca
2004 roku o podatku od towarów i usług, tyle, że polskie sądy prezentowały do
tej pory przeciwne stanowisko niż to zawarte w wyroku Trybunału!
Wyrok dotyczy
trwającego od 2010
roku sporu pomiędzy duńskim przedsiębiorstwem prowadzącym recykling pojazdów
wycofanych z eksploatacji a duńskimi organami podatkowymi.
Zezłomowanie pojazdu
wycofanego z eksploatacji w Danii wiąże się z uprawnieniem do dopłaty za
złomowanie, wypłacanej przez ministerstwo ochrony środowiska na rzecz
ostatniego właściciela pojazdu wpisanego do krajowej ewidencji pojazdów. Od
roku 2014 pozyskiwanie dopłat za złomowanie ciążyło na właścicielach pojazdów,
a nie na Sjelle Autogenbrug I/S (spółka jawna).
Zarówno organy podatkowe niższego stopnia jak również Skatteministeriet (minister do spraw podatków i akcyzy) kwestionowały
możliwość stosowania procedury opodatkowania marży do odsprzedaży części
zamiennych pochodzących z demontowanych pojazdów. Trybunał rozstrzygnął na
korzyść duńskiej spółki, co zapewne przełoży się na praktykę naszego rodzimego
fiskusa (oby!).
Przedstawiciele branży
recyklingowej w Polsce wyrażają nadzieję, że dzięki takiej interpretacji części
pochodzące z legalnego demontażu pojazdów będą tańsze, a tym samym zostanie
ograniczona „szara strefa” w tym sektorze, która jest ogromna – już w 2009 roku
NIK alarmowała, że ok. 85 % rynku to właśnie ta „szara strefa”, która narusza
nie tylko przepisy podatkowe ale również rozmaite przepisy o ochronie środowiska: http://www.gdansk.wios.gov.pl/wios/aktualnosci/54-aktualnosci-publikowane-w-2016-roku/400-demontaz-pojazdow-wycofanych-z-eksploatacji.html.
Szacuje się, że co
roku w Polsce z użytku wycofuje się ponad milion pojazdów, natomiast do
legalnego recyklingu trafia tylko co trzeci pojazd!!! Nielegalny recykling
oznacza wyrzucanie starych opon do lasów, wylewanie przepracowanego oleju do rzek,
kanalizacji ściekowej lub wprost do gleby, a także ulatnianie się substancji
chłodniczych do atmosfery.
Każdy sposób jest
dobry, by ograniczyć demontaż pojazdów „domowymi sposobami”…
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz