czwartek, 22 czerwca 2017

(Już niedługo) Konwencja Minamata wejdzie w życie!



Ponad miesiąc temu (w dniu 18 maja br.) Unia Europejska oraz 7 państw członkowskich (Bułgaria, Dania, Holandia, Malta, Rumunia, Szwecja i Węgry) ratyfikowało Konwencję z Minamaty w sprawie rtęci. O samej Konwencji pisałem dość dawno temu (posty z dnia 25 października 2013 roku i 15 października 2014 roku). Tym samym spełnił się warunek zawarty w art. 31 Konwencji – po ratyfikacji przez co najmniej 50 państw, Konwencja w chodzi w życie po 90 dniach od złożenia dokumentów w ONZ, czyli w dniu 16 sierpnia br.
Na tej stronie można znaleźć wykaz państw które podpisały/ratyfikowały Konwencję: http://www.mercuryconvention.org/Countries/tabid/3428/language/en-US/Default.aspx.
Dodatkowo, UE przyjęła (długo oczekiwane) rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/852 z dnia 17 maja 2017 roku w sprawie rtęci oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1102/2008. Rozporządzenie zakazuje wywozu i przywozu rtęci, a także stosowania tego pierwiastka w procesach produkcyjnych. Podmioty gospodarcze nie mogą też produkować ani wprowadzać do obrotu produktów z dodatkiem rtęci, które nie były produkowane przed dniem 1 stycznia 2018 roku. Ponadto, od dnia 1 stycznia 2019 roku zakazuje się stosowania amalgamatu dentystycznego w formie niekapsułkowej (jako wypełnienia plomb) – to dość istotne, gdyż jak się szacuje w samej Polsce takie wypełnienia zębów to około 5 – 6 ton rtęci rocznie!
W załączniku II do opisywanego rozporządzenia wskazano daty wejścia w życie zakazów wywozu/przywozu/wytwarzania produktów z dodatkiem rtęci – co do zasady jest to termin 31 grudnia 2020 roku. Rzecz jasna, państwa członkowskie mają ustanowić sankcje za naruszenie przepisów rozporządzenia i jak zwykle „przewidziane sankcje muszą być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające” (art. 16, podobnie jak w dyrektywie ramowej o odpadach Przypadek? Nie sądzę…). Inna sprawa, jak taki przepis pogodzić z ostatnią nowelizacją k.p.a., gdzie wprowadzono mechanizmy pozwalające na łagodzenie kar pieniężnych… Przekonamy się już w dniu 1 stycznia 2018 roku, kiedy rozporządzenie zacznie być stosowane.
Polska, jak na razie podpisała Konwencję (w dniu 24 września 2014 roku), jednak jeszcze jej nie ratyfikowała… Głównym powodem, jak się wydaje, jest opór środowiska lekarskiego przed całkowitą rezygnacją z amalgamatu rtęciowego. Innym problemem jest spalanie węgla brunatnego, który zawiera więcej rtęci niż węgiel kamienny oraz (to nie jest żart!) przemycanie do Polski termometrów rtęciowych – ich produkcja i sprzedaż jest zabroniona!
Z pewnością należy oczekiwać kolejnych przepisów dotyczących ograniczania emisji rtęci do atmosfery (czyli kolejnej dawki obowiązków wobec administracji publicznej)…

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz